woensdag 4 april 2012

Vitamine boost


Na de winter kan het zomaar zijn dat je lichaam een vitamine boost nodig heeft. Je lichaam is wat vermoeider dan in het voorjaar en in de zomer. Noem het maar voorjaarsmoeheid, gebrek aan vitaminen en mineralen. Lachen, bewegen, lekker naar buiten toe, veel water drinken zijn een aantal dingen die goed helpen. Maar wat enorm goed voor je is vruchten eten met een hoge concentratie van Vitamine C.
Vitamine C heeft een gunstige invloed op de genezing van wondjes, de versterking van de natuurlijke weerstand, de opname van ijzer en het algemeen zenuwstelsel.
In een kiwi zit veel meer vitamine C dan in een sinaasappel. Rede dus om deze lekkere vrucht te eten.

Zo maakte ik voor vanavond een salade in combinatie met de kiwi. Zo krijg je groenten en fruit tegelijk als voedingsstoffen binnen.
Als je de ingrediƫnten wat grover hakt, kost het je tijd en energie om op te kauwen. Zo kan je goed luisteren naar de signalen van je lichaam wanneer dat het aangeeft dat je vol zit.
De voedingsindustrie wil dat wij helemaal niet meer kauwen. Eten dat 'zoef' weg is, maar ons niet het gevoel geeft dat we goed gevoed zijn. Door voedsel van vezels te ontdoen, zorgt er voor dat je de signalen van vol zitten niet meer krijgt.
Doordat veel voedsel (koek, snoep en kant en klaarmaaltijden) snel verdwijnt zorgen vet en suiker er alleen maar voor dat wij nog meer willen..
En dat wil ik dus niet meer. Ik wil zelf graag kauwen. Ik wil het in mijn mond voelen.


Ik zet de salade en andere rauwkost altijd al tijdens het koken op tafel. De kinderen weten dit en zitten dan al snel aan tafel te 'snoepen' van deze gezonde snacks. Daar ben ik blij om want zo weet ik dat ze in iedergeval deze vitamines en vezels al binnen hebben....
Meestal als we aan tafel gaan is er dan nog maar een klein restje van over.....




Salade met kiwi

Ingrediƫnten: (2 personen)


  • halve komkommer, gewassen en ontdaan van de zaadlijsten (niet geschild)
  • 3 tomaten
  • 2 rijpe kiwi's
  • 2 eetlepels zonnebloempitten
  • citroensap
  • olijfolie
  • peper
  • eetlepel grof gehakte platte selderij (dit geeft de specifieke smaak)



Bereiding
Snij de komkommer, tomaten en kiwi's in blokjes. Maak een dressing op basis van de citroensap olijfolie en peper. Strooi er als garnering de peterselie en zonnebloempitjes over heen.

Wil je een makkelijke variatie die goed is mee te nemen? Neem dan als dressing 2 eetlepels sellerie salade of bieslooksaus. Smaakt erg lekker fris. Weer eens wat anders.....

Deze salade is GOK proef, door de kiwi is het wel oranje.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten