dinsdag 5 juni 2012

Makkelijke kip salade


Salades zijn erg lekker op brood, toastje of door een salade.  Maar in kant en klare salades zit tegenwoordig een indrukwekkende lijst van ingrediënten. Behalve suiker en E-nummers zitten er nog allerlei andere twijfelachtige ingrediënten in. Het is dus hoogtijd om zelf een supersimpele salade te maken. Nee, het is echt niet moeilijk en het komt de smaak ook nog eens ten goede.
Gebruik om te beginnen een kip van goede kwaliteit, een biologische kip. Wat andere verse ingrediënten en je hebt een salade om van te smullen!

Ingrediënten
Recept printen
  • 25 gram walnoten
  • 1 kipfilet, gestoomd, gekookt of gebakken
  • 1 stengel bleekselderij
  • 1 eetlepel grof gehakte platte peterselie
  • 2 lente uitjes, fijn gesneden
  • limoen / citroensap
  • 30 gram mayonaise
  • 30 gram Griekse Yoghurt
  • snufje zout
  • versgemalen zwarte peper
Bereiden
Hak de walnoten grof. Snijd de kip in reepjes of blokjes. Snij de bleekselderij in kleine dunne schijfjes, haal voor het snijden eerst de draden van de bleekselderij. Meng dan alle droge ingrediënten door elkaar.
Maak een dressing van de mayonaise en Griekse yoghurt, voeg naar smaak  limoensap toe.
Roer de dressing door de rest. Breng op smaak met zout & peper.

Dit recept is groen voor Gok.

Tip
Ook erg lekker met een kleine stukjes appel of een klein handje rozijnen







5 opmerkingen:

  1. Heerlijke salade, ik maakte het met gerookte kip.
    Deze zal ik zeker vaker maken!

    Groeten Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jacolien, ik ben zo blij met je site! Deze salade vind ik heerlijk!!!!!!!!! Met hele warme dagen maak ik de dubbele portie en eet die dan ook als diner..... Met warm weer heb ik nooit zo'n trek. ook neem ik deze salade vaak mee naar mijn werk, lekker alles vantevoren klaarmaken en dan neem ik een banaan toe.
    Bedankt voor al je heerlijke recepten! ben je nog steeds op gewicht?
    Josefina van de gok

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De hoeveelheid die hier boven staat beschreven, voor hoeveel personen is dat?
    groeten Ilona

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb zojuist een variant gemaakt met (zelfgemaakte) rucolapesto. I.p.v. bleekselderij heb ik een stukje geraspte courgette toegevoegd. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Jacoline, Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar!
    Ik vind jou blog geweldig! Wat ik heel fijn vind is dat je onder het recept vermeld bij welke kleur GOK het recept hoort. De recepten zijn makkelijk, overzichtelijk en vooral HEEEEL LEKKER! Bedankt voor jou bijdrage aan mijn verantwoord en lekker GOK-en :).

    BeantwoordenVerwijderen