woensdag 10 oktober 2012

Zelfgemaakt amandelspijs (suikervrij)


Zelfgemaakte suikervrije amandelspijs

Enige weken geleden kwam ik hier een recept tegen voor suikervrije amandelspijs. Nu ben ik daar dol op, maar niet op alle suikers die er normaal gesproken in zitten. Dit recept is zonder suiker, gezoet met honing of agave siroop. En dus wil je voor de Sinterklaas nog suikervrije amandelspijs hebben??  Begin dan niet te laat.. hoe langer amandelspijs kan rijpen, hoe lekkerder de smaak wordt. 
Ik ben een paar weken geleden al begonnen en  het smaakt erg lekker... en t Is ook nog eens gezond...
Vanmiddag maakte ik alvast nieuw want ik gebruik het regelmatig, zelf vind ik het ook erg lekker op mijn koolhydraatarm krentenbrood.
Ik maakte 2 variaties 1 met honing en 1 met agavesiroop en beiden zijn onweerstaanbaar lekker.

Ingrediënten
  • 100 gram amandelmeel
  • 100 gram biologisch honing (of 75 gram agavesiroop)
  • Eventueel klein beetje citroenrasp van een biologische citroen

Bereiding
  1. Roer alle ingredienten in een kom door elkaar.


2. Leg het amandelspijs op een stukje plasticfolie.


3. vouw het plastic dubbel en rol er een rolletje van. 


4. Vouw het geheel goed dicht, leg het in de koelkast en laat het minimaal 2 weken rijpen. Zelf vond ik het na 3 of 4 weken nog veel lekkerder.


5. Mocht de amandelspijs bij gebruik te droog zijn geworden dan kun je altijd een klein beetje geklutst ei toevoegen zodat het weer zacht wordt. Zelf heb ik dat nog niet hoeven doen, van mij mag het wel een beetje stevig zijn.


Dit recept is voor Gok: oranje





28 opmerkingen:

  1. Hij ligt in de koelkast, smaakt zo al lekker! Ik ben benieuwd of ik de twee weken red :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zou je het ook bijv in bakpapier kunnen rollen. Ik heb geen plasticfolie of plasticzakjes. Poe dat word moeilijk het 2 weken in de koelkast te houden hahaha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha... herkenbaar! Maak je de dubbele hoeveelheid: op 1 zet je: pas op! Niet eetbaar voor... (datum over 2 weken) voor het geval een ander de spijs ontdekt en zich er aan tegoed doet en de andere snoep je af en toe van... kan je gelijk het verschil testen!
      Als het je lukt ook nog een beetje bewaren voor 4 weken nadat je het gemaakt hebt! dan moet het volgens Jacoline nóg lekkerder zijn!
      Ben benieuwd of de dubbele hoeveelheid het wel redt ;-)
      Groetjes, Rianne

      Verwijderen
  3. Bakpapier zou ook kunnen... en ja.. wie weet is het al eerder op. Maar echt waar, hoe langer je het laat liggen, hoe lekkerder

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je voor het antwoord. Ben heel benieuwd, ligt in de koelkast.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben benieuwd hoe suikervrij honing precies is, heb je enig idee?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Volgens mij is agave siroop 'suikervrijer' dan honing.... Maar het zijn nog steeds wel zoetstoffen natuurlijk, het is iets beter, maar als je echt geen suiker wil kun je de amandelspijs beter helemaal laten staan... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ?? Honing is een natuurlijke suiker net als agave siroop. ... Je hebt dus de zoete suikermarkt zonder de echte suiker

      Verwijderen
  7. Jaccoline zou het echt niet met stevia of sukrin kunnen zodat het recept groen is?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ojee het zit bij elkaar nu maar ik heb natuurlijk helemaal geen vocht er door wat denk jij roomboter erdoor of cokosolie en hoeveel dan ? ik laat alles wel staan tot ik antwoorde krijg van je haha

    BeantwoordenVerwijderen
  9. er zit nu 75 gram sukrin met 100 gram amandelmeel in de weegschaal maar? geen vocht agave kan ook niet dan zou het oranje worden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Laura, een heel klein beetje water is ook al voldoende, zoveel dat je het net kan kneden in een rolletje, begin met een eetlepel en voeg evt iets meer toe. Succes

      Verwijderen
  10. Werkt dit recept ook als je zelf gemalen amandelen gebruikt (was van plan om dit met de staafmixer en hakmolen te doen)?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Miranda, ja hoor dat kan prima, als je ze maar fijn genoeg maalt.

      Verwijderen
  11. Ik zar bij de honing te kijken maar daar Zit toch ook suiker in? Stond bij per 100 g 80,5 suikers. Of is dit andere suikers?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het gaat vaak om de ongeraffineerde suikers. Die zijn niet bewerkt en hebben geen invloed op je bloedsuikerspiegel. Het beste is kokosbloemsuiker, rijstroop, palmsuiker, dadelstroop, maismoutstroop,oerzoet en vruchtensuiker uit fruit en groente. Stevia zou kunnen maar wie weet wat er over een paar jaar bekent wordt net als aspartaan (toch tumor veroorzaker). Onverwarmde honing kan. maar in de supermarkten zijn alleen de verwarmde te koop. Daarnaast kan agavesiroop. Hoe donkerder hoe minder invloed op je bloedsuikerspiegel. Is ook een ongeraffineerde suiker. Geraffineerde/bewerkte suikers zijn:
    wiite suiker, bruine suiker, poedersuiker, melassestroop, bietsuikerstroop,rietsuiker, basterdsuiker, vanillesuiker, geleisuiker, sucrose, glucose fructose stroop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is niet waar dat honing (of elke andere ongeraffineerde suiker) geen invloed heeft op je bloedsuiker. Dat heeft het namelijk wel degelijk. Je krijgt minder pieken in je bloedsuiker als er vezels inzitten (omdat het dan langer duurt om te verteren), wat bijvoorbeeld bij fruit het geval is.

      Verwijderen
    2. Als Diabetes patient kan ik je inderdaad vertellen dat suiker suiker is, uit welke bron het ook komt. Als je fruit eet dan spelen de vezels inderdaad mee. Honing, agave etc. is net zo slecht als kristalsuiker want het lichaam ziet het verscil niet.

      Verwijderen
    3. Ik heb diabetes type 1 en voor mij is kokosbloemsuiker, palmsuiker, fruitsuiker, honing, dadelsiroop, gemalen dadels, rijststroop, agave etc. echt niet suikervrij.
      Suiker is suiker, koolhydraten zijn koolhydraten, of het nu fruitsuiker, druivensuiker, kokosbloemsuiker, basterdsuiker, kristalsuiker of wat ook is, mijn meter geeft gewoon aan dat de bls waarden omhoog gaan, dus zeker niet suikervrij.
      Ik denk wel dat het heel lekker is!

      Verwijderen
  13. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoelang is deze spijs houdbaar in de koelkast?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik wil deze graag maken, maar wat doe je er daarna mee? Ipv gelijk opeten wil ik er iets van maken😂. Tips?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Per ongeluk heb ik slechts 1/2 cup witte basterd suiker toegevoegd instaat of 1 cup. Kan ik eventueel de missing 1/2 cup suiker vervangen met honing of agavasiroop en hoeveel?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Geweldig handelsplatform, gemakkelijk te gebruiken en snel op te nemen met bitcoins, bankrekening, PayPal, skrill enz. Ik heb dit platform gebruikt in combinatie met de meest aanbevolen forexstrategie en binaire optiehandel op internet van Carlos Ellison en tot nu toe heb ik geen klachten en verdien ik wekelijks bijna $ 5000- $ 8000. Hij is echt geweldig, de beste in zijn vak en uniek onder andere, ik ben dankbaar en wil dat jullie allemaal meedoen aan zijn goede werken. Neem contact met hem op via whatsapp: +12166263236
    E-mail: carlose78910@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  18. HOE IK MIJN GEWENSTE LENINGSBEDRAG KREEG VAN EEN BETROUWBAAR EN VERTROUWD LENINGSBEDRIJF VORIGE WEEK E-mail voor onmiddellijke reactie: drbenjaminfinance@gmail.com Bel / sms: +1(646)820-1981 Whatsapp +19292227023 Bezoek hun website en geloof zelf Bedrijfswebsite: https://capitalmanage-inc.com/

    Hallo allemaal, mijn naam is meneer Justin Riley, ik kom uit de Verenigde Staten, ik ben hier om te getuigen hoe ik mijn lening kreeg van CAPITAL MANAGEMENTS INC (drbenjaminfinance@gmail.com) nadat ik me twee keer had aangemeld bij verschillende leningverstrekkers die beweerde geldschieters te zijn hier op dit forum, ik dacht dat hun leningen echt waren en ik solliciteerde, maar ze gaven me nooit een lening totdat een vriend van me me voorstelde aan {Dr.Benjamin Scarlet Owen} de CEO van CAPITAL MANAGEMENTS INC die beloofde te helpen mij met een lening van mijn verlangen en hij deed echt wat hij beloofde zonder enige vorm van uitstel, ik had nooit gedacht dat er nog betrouwbare leningverstrekkers waren totdat ik {Dr.Benjamin Scarlet Owen} ontmoette, die me echt hielp met mijn lening en mijn leven ten goede. Ik weet niet of je ook een dringende lening nodig hebt, dus neem gerust contact op met Dr. Benjamin Scarlet Owen op zijn e-mailadres: drbenjaminfinance@gmail.com CAPITAL MANAGEMENTS INC bevat alle informatie over hoe je snel aan geld kunt komen en
    pijnloos via Whatsapp +19292227023 E-mail: drbenjaminfinance@gmail.com

    En overweeg al uw financiële problemen aangepakt en opgelost. Deel dit om nu een ziel te helpen, bedankt
    Bezoek hun website en geloof jezelf Bedrijfswebsite: https: //capitalmanage-inc.com/

    BeantwoordenVerwijderen