woensdag 19 december 2012

Taartje of toetje?



Dit taartje, is het eigenlijk wel een taartje of juist een toetje? Ik weet het niet. Laat me weten hoe jij het zou noemen.
Over de smaak hoef ik het eigenlijk niet eens te hebben. Ik zou zomaar willen dat je nu een virtueel hapje zou kunnen proeven.
Het is zo mjammie......bij de koffie of als dessert........ik zou het ook wel als tussendoortje lusten.....

Het leuke is dat dit ook nog eens koolhydraatarm is en voor de Gokker's groen.... Dat betekent dat je dus juist ook tijdens de feestdagen lekker kunt eten zonder je schuldig te voelen dat je te veel koolhydraten eet!

Als basis nam ik het flensjes beslag, maar veranderde het toch een klein beetje. Dit taartje heeft een doorsnee van 15 cm. Maar je kunt het gerust groter maken. Dit is afhankelijk van de koekenpan waar je de flensjes in bak.
Neem dan het recept voor de vulling gewoon 2x.

Ingrediënten
Recept printen

Flensjes
  • 1 ei
  • 50 ml slagroom
  • 2 eetlepels zeer sterke koffie
  • 1 eetlepel gezeefde eiwitpoeder
  • 5 gram gesmolten kokosolie
  • kokosolie om in te bakken
  • beetje cacao
Bereiding
  1. Klop het ei samen met de slagroom, koffie en de kokosolie.
  2. Voeg nu de gezeefde eiwitpoeder toe en klop net zolang dat je geen klontjes meer hebt
  3. Verwarm een koekenpan met kokosolie, neem niet te weinig het bakt snel aan
  4. Bak nu van het mengsel een flensje, niet te dun
  5. Laat het zachtjes op laag vuur bakken. Als de bovenkant droog is omkeren
  6. Bak de andere kant nog 1 minuut.
  7. Bak in totaal 2 flensjes
  8. Laat de flensjes op een bord goed afkoelen

Vulling
Neem 1 of 2 potjes mascarpone en breng deze op smaak met bijvoorbeeld stevia of kokosbloemsuiker. Zelf proeven totdat je het voldoende zoet vindt.

Afwerking
Besmeer elk flensje met een dikke laag mascarpone en leg ze daarna bovenop elkaar. Zorg dat de bovenste laag mascarpone is.
Zet het taartje afgedekt in de koelkast tot gebruik. (Kan zeker een dag of 2 in de koelkast bewaard worden.)
 Bestrooi het taartje vlak voor serveren met cacao.  Je kunt het beste strooien als je de cacao in een theezeefje doet.


Dit recept is voor Gok: groen ( het kleine beetje cacao vind ik verwaarloosbaar, je kunt het ook weglaten)

Variatie
- Gebruik in plaats van koffie een likeurtje zoals bijvoorbeeld amaretto.
- Je kunt ook het likeurtje door het mascarponemengsel heen doen.
- Voeg wat stukjes vers fruit zoals bv frambozen door het mascarpone mengsel. 
- Gebruik vers fruit als garnering bovenop het mascarpone mengsel, ipv de cacao
- Ook erg lekker is advocaat op de bovenkant




15 opmerkingen:

  1. Oeh! Wat ziet dit er lekker uit!
    Kun je me uitleggen wat 'gezeefde eiwitpoeder' is? Hoe krijg/maak ik dat?

    Groeten,
    Hanna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Hanna, dat is eiwitpoeder wat je eerst zeeft zodat er geen klontjes ontstaan. Of wilde je ook weten wat eiwitpoeder is?

      Verwijderen
  2. Jammieeeee :D

    Groetjes Isa

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Uh ja, ik weet ook niet wat 'eiwitpoeder' is.....

    Groetjes,
    Hanna

    BeantwoordenVerwijderen
  4. eiwitpoeder kun je bij de da drogist kopen :)

    Groetjes Isa

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ooooooh ja, dát eiwitpoeder!!! Dat heb ik hier gewoon in de kast staan. Ik zat maar te denken aan een ei met eigeel en eiwit. En hoe kun je van dat eiwit nou eiwitpoeder maken...??? Maar haha! Gewoon dat poeder dus. :-D

    Groetjes,
    Hanna

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik wens jou en je gezin een fantastisch 2013.
    De taart was heerlijk Jacoline :D

    Groetjes Isa

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gisteren op mijn verjaardag deze toetjestaarten met verschillende soorten vers fruit geserveerd.............. groot succes !!!! bedankt voor dit heerlijke recept.

    Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een lekkernij,krijg morgen vrienden op bezoek en moest nog wat bij de koffie verzinnen. Nou..dat word denk ik niet meer zo moeilijk. :-)
    Groetjes pamela

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kan het ook zonder eiwitpoeder? Onze drogist verkoop alleen eiwitpoeder met vanillesmaak.
    groetjes Angela

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Angela het kan zonder eiwitpoeder maar ik vind het dan veel te veel baar een omelet smaken. Niet echt lekker

      Verwijderen
  10. Bij mij blijven de flensjes zo dun/slap, dat ze breken als ik ze probeer om te draaien in de koekenpan. Terwijl onderkant dan wel bruin genoeg is om ze om te draaien... Wat doe ik verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bedankt voor alweer een heerlijk recept! Heb door de mascarpone twee kiwi's en een halve mineola gemixed. Zonder cacao en 'suiker', om je vingers bij af te likken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bij mij blijven de pannekoekjes ook slap terwijl de bovenkant droog is! Wat te doen? Nu maak ik er maar een eigen fantasie toetje van.

    BeantwoordenVerwijderen