zaterdag 2 februari 2013

Vispotje met courgette pasta


Vispotje met courgette pasta


Gisteren had ik even geen inspiratie voor een visgerecht. Een oproep via Facebook leverde een stroom aan reacties op. Iedereen bedankt! Nu heb ik weer genoeg ideeën voor de komende zaterdagen. Want zaterdag is mijn visdag!
Om eerlijk te zijn heb ik niet één specifiek idee overgenomen, maar een combinatie van verschillende en mijn eigen draai er aan gegeven. Met als resultaat een heerlijk vispotje wat ik zeker vaker ga maken.... maar eerst al die andere recepten proberen.

 Omdat ik het voor mij alleen maakte geef ik geen hoeveelheden aan... kijk zelf hoeveel je nodig hebt.

Ingrediënten
Recept: printen

  • Diverse stukken vis, ik koos voor: kabeljauw, tonijn en wilde zalm
  • olijfolie
  • 2 teentjes knoflook
  • scheut witte wijn
  • slagroom
  • gesnipperd uitje
  • handje olijven
  • paar tomaten in stukjes (of zongedroogde tomaten)
  • stukje prei klein gesneden 
  • verse peterselie fijn gesneden
  • dille
  • courgette 
  • Keltisch zeezout

Bereiding
  1. Snijd of schaaf de courgette in heel dunne reepjes, bewaar ze tot vlak voor het opdienen
  2. Verhit de olijfolie en bak de ui en knoflook een paar minuten 
  3. Voeg dan de stukken vis toe en roerbak deze een minuut of 5. Voorzichtig zodat de stukken vis heel blijven.
  4. Voeg nu de olijven, prei en toe en verwarm deze mee
  5. Voeg gelijk ook voorzichtig de slagroom en witte wijn toe even roeren en nog een paar minuten laten pruttelen.
  6. Kook de courgette reepjes ondertussen 2 minuten in kokend water.
  7. Giet de courgette af en laat deze in een vergiet uitlekken, bestrooi met keltisch zeezout 
  8. Voeg de peterselie en dille toe aan het vis en serveer direct de vis op de courgette.
Eet smakelijk!

Dit recept is voor Gok: groen mits je de courgette weglaat. 
Zo niet, dan is het toch oranje



8 opmerkingen:

  1. Hoi Jacoline
    Even een vraagje: hoe krijg je die courgette zo mooi dun gesneden?
    Het zijn zulke mooie fijne sliertjes....

    Groeten
    Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Margriet ik heb een schaaf met verschillende onderdelen zo kan ik kiezen tussen plakjes stukjes en ook deze dunne sliertjes. Gewoon een van de blokker ofzo...

      Verwijderen
  2. Volgens mij kan je de courgette zo heel mooi als spaghetti gebruiken met een lekkere tomatensaus,
    snel naar de Blokker
    Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Jacoline,

    Wat een leuke recepten!
    Ik heb nog een heleboel lekkere vis recepten voor je:-)
    Vis moet je doen, niet alleen op zaterdag:-)

    Wij eten ook koolhydraat arm i.v.m. de ziekte van Chron!
    Het ziet er goed uit allemaal...

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Jacoline,

    Ben al bij een paar blokkers wezen kijken maar kan het juiste apparaatje niet vinden. Heb je een merk of een afbeelding daarvan? Misschien kijk ik er wel steeds omheen / overheen.... bedankt alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dit is wat je moet hebben. Ik ben er zoooo blij mee
      http://karinsfoodblog.wordpress.com/2013/08/01/een-vernuftig-schillertje/

      Verwijderen
  5. Ha Jacoline
    Ik heb vandaag mijn multi-rasp met julienne-hulpstuk geprobeerd maar ik snap er niets van...trouwens bij de Kijkshop voor 10 euro gekocht.
    Wil je het utileggen?
    Bedankt alvast..
    groeten
    Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marlon, ik zou niet echt weten hoe ik het je uit moet leggen. Is het niet gewoon een kwestie van de courgette in de lengte schaven?

      Verwijderen