zaterdag 16 maart 2013

Pizza met een bodem van spelt


Zelfgemaakte spelt pizza 


Pizza! Daar kun je mij zelfs voor wakker maken. Mmmmm zooo lekker!!
Deze pizzabodems liggen regelmatig bij mij in de vriezer. Ik vind ze erg smakelijk en handig om een voorraad in huis te hebben. Ik maak ze altijd van speltbloem. Spelt is gezond, voedzamer en beter dan tarwe. Hier vind je meer informatie over spelt.

Je kunt allerlei vormen maken, groot, klein, rond of vierkant. Ik maak altijd een beetje langwerpig, dat is voor de kinderen makkelijk te eten.
De truc om een lekkere knapperige bodem te krijgen is 2x bakken. De eerste keer voorbakken met alleen een beetje tomatensaus er op. Dan kunnen ze eventueel in de vriezer en de 2e keer hoef je ze alleen nog maar af te bakken met de vulling er op.

De vulling verschilt, ik kijk wat er in mijn koelkast ligt en daar maak ik dan een pizza van. 't Liefst zo weinig mogelijk, beetje mozzarella,  droge worst, olijven en soms een beetje ui.  Als tomatensaus kun je verse tomaten  nemen maar een pakje gezeefde tomaten is ook handig.
Ook erg lekker vind ik groene pesto, dan mozzarella en een paar pijnboompitten.


Ingrediënten voor de bodem:
Recept printen

  • 500 gram speltbloem
  • 7 gram droge gist
  • 300 gram lauw water
  • 10 gram zout
  • heel klein beetje olijfolie
  • tomatensaus

Bereiding
  1. Meng in een keukenmachine de speltbloem, gist en het water. Kneed er in 5 minuten een soepel deeg van. Voeg na 2 minuten kneden het zout toe. Spelt hoef je minder lang te kneden dan bv tarwebloem. In spelt zitten nl meer gluten.
  2. Met de hand kneden kan ook, kneed dan ongeveer 10 minuten. 
  3. Vet een kom in met een klein beetje olijfolie, leg daarin het bolletje deeg. 
  4. Laat het deeg  ongeveer 45 minuten rijzen. Het deeg is voldoende gerezen als je met je vinger er een gat in maakt en het deeg veert niet direct terug.
  5. Verwarm de oven voor op 250 graden.
  6. Bekleed een bakblik met bakpapier.
  7. Bestrooi het aanrecht met een klein beetje speltbloem en stort het deeg er op. 
  8. Neem nu een stuk deeg eraf en rol het met een deegroller dun uit. 
  9. Leg de pizzabodem op het bakpapier. 
  10. Strijk met de bolle kant van een lepel een beetje tomaten saus op de pizzabodem.
  11. Bak de pizzabodem op de onderste richel van de oven. De baktijd voor het voorbakken is 7 minuten.
  12. Laat de pizzabodem afkoelen op een rooster. Je kunt ze vanaf dit moment invriezen.
De belegde pizza kun je afbakken op 250 graden en dan 7 minuten. Ik gebruik altijd het rooster en dan op de onderste richel. Zo krijg je een heerlijke knapperige pizzabodem.

Eet smakelijk!


Dit recept is voor Gok: oranje
















57 opmerkingen:

  1. Oohh hij ziet er lekker uit ik kan alleen alles bakken behalve pizza daar maak ik een kliederboel van dus heb besloten dat maar niet meer te gaan doen!

    Fijn weeekend

    Gr Wendelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waar ga jij dan mee kliederen? Je kunt je deeg ook kneden in je broodbakmachine.. scheelt een boel werk. Vast en zeker ook een kliederboel :)

      Verwijderen
    2. Ziet er lekker uit mmm!

      Verwijderen
  2. Jammieeee :D bedankt weer voor het delen

    Groetjes Isa

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoeveel pizzaatjes maak je hiervan?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik maak ongeveer 10 pizzaatjes. Net zo groot of klein als jij wilt...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is super makkelijk deeg om te maken! Afbakken in 2x zorgt inderdaad voor een knapperige bodem. Ik vond het naar mijn smaak wel erg zout. Heb alles door 2 gedeeld en dan kun je er makkelijk 2 kleine pizza's van maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bak altijd mijn brood zelf en doe per 500 gram er 6 gram zout in Ipv 10

      Verwijderen
  6. Mmmmm heerlijk! Ik heb er 1 grote plaatpizza van gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vandaag een heerlijke grote pizza gemaakt!!! super

    BeantwoordenVerwijderen
  8. weet je zeker dat je verhouding bloem/water goed hebt? Ik kreeg 1 natte klieder...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk recept zeg! Kreeg zelfs het compliment van mijn zoon dat het net zo smaakte als bij de pizzeria weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijke pizza gegeten vanavond en vooral veel plezier gehad met zijn 2 jarige dochtertje die wilde helpen. Ook lekker kneden. Voor de variatie heb ik 250 gram speltbloem en 250 gram volkoren speltmeel gebruikt. Super lekker en voor herhaling vatbaar!!.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Speltbloem zit totaal geen voedingstoffen in, speltmeel is veel gezonder

      Verwijderen
  11. Wat een geweldig recept voor de pizzabodem, sinds 5 maanden geen pizza meer gegeten omdat ik een intolerantie heb voor tarwe. Zaterdag meteen 2 grote dunne bodems gemaakt en heerlijk gegeten.
    Mijn man is absoluut geen pizza eter maar had het de dag erna nog over. Ik ga binnenkort ook de eierkoeken proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dit is echt lekker! Bedankt voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi ik heb met deze speltbloem vanavond boerenkoolpizza gemaakt, en die was heeeeeerlijk!! Ik gebruikte wat minder zout omdat ik altijd vrij zoutarm kook en wat boter in het deeg maar de spelt, en het dubbel bakken, dat ging echt goed en maakte de bodem lekker krokant.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hi mag ik vragen hoe je aan die droge gist komt, moet straks boodschappen doen...
    groetjes Geke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Jacoline, je gebruikt regelmatig gist. Ik wil dat liever mijden uit onze voeding. Zou wijnsteenbakpoeder een goed alternatief zijn? Alvast bedankt! Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Rene; droge gist koop je gewoon bij de supermarkt, het ligt meestal bij de bakproducten. Van Dr. oetker, 3 (groene) zakjes voor 0.50.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. hallo Jacoline, leuk dit recept! ik heb de ingrediënten gehaald om van de week of vanavond hiermee aan de slag te gaan :))

    vraagje, ik wil ook een voorraadje maken maar mijn combi magnetron // oventje gaat maar tot 200 graden... hoe kan ik dit het beste aanpakken wbt de baktijd verdelen // voorbakken // afbakken etc.

    hopelijk kan je me helpen!

    groetjes
    Carlos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hi carlos mijn (combi magnetron)oven gaat ook maar tot 200 graden dus bak ik voor 10 minuten ipv 7 en het afbakken ook 10 minuten.

      Verwijderen
  18. Leuk, dankjewel!

    Grz, Koen

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Is het ook mogelijk om de gist te vervangen voor een alternatief? Zoals wijnsteenbakpoeder of banking soda?

    Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ik geen ervaring mee. Geen idee of het kan. Ik werk er niet mee omdat deeg langzaam moet rijzen. Wanneer je baking soda gebruik moet je het direct verwerken anders werkt de backing soda niet meer. Maar wie weet...probeer het eens. Ik ben benieuwd

      Verwijderen
  20. Beste Jacoline,

    ik heb dit recept twee keer uitgeprobeerd. Deeg ziet er mooi uit. Maar als het na de eerste keer uit de oven komt, vind ik het hard, zou het graag wat luchtiger willen hebben. Kan je me hiervoor tips geven ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Monique, te hard betekend meestal te heet gebakken of te lang, je zou dus ook iets korter kunnen bakken of een lagere temperatuur. Eventueel kun je het deeg ook iets dikker maken. Om het iets luchtiger te maken kun je het deeg na het bestrijken met de saus, ongeveer 15 minuten laten rijzen en daarna afbakken zoals beschreven. Succes!

      Verwijderen
  21. Dag Jacoline,
    In het recept staat bij punt 1 dat in spelt meer gluten zitten, moet dat niet minder zijn?

    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Spelt bevat meer gluten dan tarwe dus punt 1 klopt helemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hier is maar één woord voor : JAMMIE!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik wilde laatst deze pizza maken, maar had geen speltbloem en gist in huis. Wel had ik speltmeel en bakpoeder, dus die had daarvoor in plaats gebruikt.
    Tijdens het eten kregen we een soort tintelend gevoel in onze mond. Kan dit komen door het gebruik van bakpoeder?
    En is speltmeel wel een goede vervanger voor speltbloem?
    Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maak deze pizzabodems altijd met speltmeel en gist, dus zonder bakpoeder, en dat gaat prima. Ze smaken heerlijk!

      Verwijderen
  25. Misschien een stomme vraag maar als je de pizza bodes invriescapaciteit en dan wilt gebruiken laat je ze dan helemaal ontdooien of beleg je ze bevroren?

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Sinds een klein jaar al meerdere recepten van jouw blog gemaakt. Vandaag dit recept gemaakt, waanzinnig lekker...zoals veel recepten van jou.
    Afgelopen week van mijn eigen buurvrouw een compliment gekregen over mijn kookkunsten, nadat ze een portie nasi had gegeten welke ik had gemaakt volgens jouw recept ��

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hai! Super recept. In spelt zitten echter minder gluten dan tarwe.. zelfs de helft minder!!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Awesome and funny! I love your presentation!

    voyance par mail

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat een heerlijk recept. Ik vind het altijd fijn om in de keuken te zijn. Zelf ben ik dol op mijn prullenbak, zodat de keuken ook mooi schoon blijft.

    BeantwoordenVerwijderen