dinsdag 9 april 2013

Spelt pannenkoeken

]

Gezonde spelt pannenkoeken


Wij eten zelden patat of iets anders zoals fastfood en daarom is bij ons woensdag pannenkoekendag! Elke woensdagavond bak ik een flinke stapel en wat niet opgaat gaat de volgende dag mee in de trommel naar school en 't werk. 
Oké om eerlijk te zijn in het weekend maak ik wel eens spelt pizza's of spelt hamburgerbroodjes. Maar dat vind ik nou niet echt een ongezonde keus. 

In de supermarkt zie ik heel veel verschillenden soorten pannenkoekenmix. Geen idee waarom of hoe dat komt. Er is echt niets moeilijks aan om een lekker beslag te maken... 't zijn maar een paar ingrediënten. Ik kies wel altijd voor (volkoren) spelt, biologische melk en biologische eieren. Dan kan ik alleen maar concluderen: gezond!

Ook voor beleg is er genoeg keus: denk aan appelstroop, gebakken appel met kaneel, kaas en zelfs banaan is lekker, helaas vinden ze suiker het lekkerst en dus krijgen ze 1 pannenkoek met poedersuiker.
Zelf vind ik een pannenkoek belegd met verse spinazie en een beetje kaas erover erg lekker. Even gratineren in de oven en smullen maar...
Of maak een hartige pannenkoek met bijvoorbeeld, champignons, paprika, bleekselderij ui......


Ingrediënten
  • 250 gram speltmeel (of een combinatie van speltmeel en speltbloem)
  • 500 ml biologische volle melk
  • 4 biologische eieren
  • roomboter of kokosolie
  • eventueel snufje zout

Bereiding
  1. Doe de spelt in een ruime kom en giet er de helft van de melk bij. 
  2. Mix het tot een glad beslag, zonder klonten.
  3. Mix er 1 voor 1 de eieren doorheen 
  4. En giet er als laatste de resterende melk bij.
  5. Bak de pannenkoeken in een pan op middelhoog vuur.
  6. Ik vet de pan in met gesmolten kokosolie door middel van een bakkwastje
Eet smakelijk!


Dit recept is voor Gok: oranje


Hoe rol je een pannenkoek op zonder dat het beleg er uit druipt?


Pannenkoeken eten met je handen is zóoo lekker.... Helaas druipt het beleg er vaak uit...
Als je de pannenkoek op deze manier op rolt, zal dat niet meer gebeuren. Moet je natuurlijk wel aan de goede kant gaan eten :)









77 opmerkingen:

  1. Jacoline, ik ben al tijden op zoek naar spelt. Waar haal jij di de tuinen, ah, toko hebben het helaas niet....

    Elise

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi,
      Ik koop het bij de Jumbo.
      Groetjes,
      Christien

      Verwijderen
    2. Ook wij kopen het bij een molenaar, het is biologisch.

      Verwijderen
    3. Ho Elise,

      Wij verkopen 100% kollenberger Speltmeel en Speltbloem op onze website: www.speltfood.nl
      probeer het gerust een uit!

      Groetjes!

      Verwijderen
    4. De ah heeft het in het assortiment .

      Verwijderen
  2. Elise, ik koop het bij een molen en bij de G&W winkels hebben ze het ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo,

    Gebruik je voor deze pannenkoeken speltmeel of speltbloem?

    Groeten,
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O ja, en bij de EkoPlaza kun je ook speltmeel en/of speltbloem kopen!

    Groetjes,
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Anna ik gebruik altijd wat ik in huis heb. De ene keer meel dan weer bloem of een mix van beide.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Toch maar eens hier naar de molen voor spelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoeveel pannenkoeken maak je hier ongeveer mee?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maaike, ik vind dat lastig om te zeggen. Ik bak altijd hele dunne pannenkoeken in een hele grote pan. Wij kunnen er goed van eten dus 2 volwassenen en 2 kids

      Verwijderen
  8. Wat voor kaas gebruik je dan over de pannenkoeken? Heerlijk recept, ga ik gauw maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij hebben vanavond je heerlijke recept gemaakt. We zijn met z'n zessen dus heb ik een dubbele portie beslag gemaakt (met sojamelk)... en HELEMAAL OP! Ze bakken supersnel en makkelijk en smaken echt heel lekker. Dit gaan we vaker doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fijn Gerty dat jullie zo gesmuld hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lekker, bedankt! Ik heb 100 gram speltmeel en 25 gram kokosmeel gebruikt. Scheelt weer wat koolhydraten.
    Waren heerlijke pannekoeken, die oud Hollands goed smaakte.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Jacoline.
    Wat een lekkere recepten heb je staan op je blog.
    Je recept voor speltbrood en de pannekoeken zijn hier voortaan standaard recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Reacties
    1. Hallo Jacoline,
      Ik kreeg een tip van een collega om door pannekoekenmeel karnemelk te doen ipv melk. Ik denk dat het bij dit recept ook goed kan.
      Groet, Renate

      Verwijderen
    2. Karnemelk is al veel gezonder dan zoete melk, maar denk ook aan Soyamelk, nog gezonder.

      Verwijderen
    3. Karnemelk is al veel gezonder dan zoete melk, maar denk ook aan Soyamelk, nog gezonder.

      Verwijderen
    4. Hoi, ik heb het ook met karnemelk gedaan en was goed gelukt hoor...bedankt Jacoline voor deze geweldige recepten!

      Verwijderen
  14. Hoi Jacoline, Kan ik ook kokosmelk gebruiken i.p.v. gewone melk?
    Groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo,
      Ik ben dit nu aan het proberen. Het bakken van het beslag met kokosmelk gaat prima, en ik ga er vanuit dat ze ook lekker zijn :) Ik heb alleen niet naar de afmetingen gekeken. Dat doe ik eigenlijk nooit. Zodra het een mooi glad beslag is, is het bij mij goed ;P Hopelijk heb je toch wat aan dit antwoord

      Verwijderen
  15. Ik gebruik water, wat ook goed werkt. Soms gebruik ik speltmelk of havermelk, maar eigenlijk proef ik dan niet zo veel verschil.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Goede en lekkere pannenkoeken die niet uit elkaar vallen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo,

    Vanmiddag heb ik deze pannenkoeken gemaakt.
    Super lekker met kaas en met chocolade.

    Ik heb heerlijk zitten smullen zonder me schuldig te voelen.

    Fijne dag en groetjes van mij,
    Christien

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Reacties
    1. Nee Anja, dat hoeft niet. Waarom zou jij er dat bij willen doen?

      Verwijderen
  19. Hoi, kan het ook met amandelmeel en speltmeel half om half?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo, wat een ongelooflijk toffe site! Zoveel inspiratie!
    Hoeveel boter doe je in de pan? Want vaak als ik pannenkoeken bak, bak ik ze in olijfolie, en moet ik gewoon een hele eetlepel per pannenkoek erin doen wil het niet gaan vastplakken..

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik maak al 30 jaar pannenkoeken met karnemelk erin.
    Ze worden er luchtig van.
    Nu ga ik met spelt uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. voor hoeveel personen is dit! Kan 1 pannenkoek een boterham vervangen?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dit is voor ongeveer 3 personen. En nee 1 pannenkoek is niet gelijk aan een boterham. Ik denk een stuk of 2 á 3. Maar dat ligt er ook aan wat voor soort boterhammen je hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een leuke recepten Jacoline. Gisteren heb ik de amandelmeelkoekjes gemaakt. Ze zijn heerlijk en zo makkelijk te maken. Ze bleven, ondanks dat ik ze terug in de oven deed wat zacht, maar smaken er niet minder om. Als ik pannenkoeken maak, doe ik dat van boekweitmeel. Ook glutenvrij en heel lekker. En ook ik gebruik geen melk maar water, uiteraard wel eieren. Met vriendelijke groet, Fiet

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Bedankt voor je heerlijke recepten en inspriatie op kook en bak gebied!
    Deze week hebben wij ook deze pannenkoeken gegeten en ze waren heerlijk en erg vullend. Ik klop wel altijd de eiwitten apart stijf en spatel of klop dit dan heel rustig door de rest van het beslag. De pannekoeken worden er heerlijk luchtig van.
    Groetjes,
    Donna

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Kan dit ook met amandelmeel

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Kan ik ook halfvolle bio melk gebruiken? Ik hou niet zo van volle. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. De pannekoeken zijn om te smullen, dankjewel!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hallo Jacoline,
    Ik vind deze blog heel mooi, en helder, en heel inspirerend.
    Mijn man heeft pas 5 kg speltbloem gekocht.
    Wat betreft de pannekoeken, als ik geen speltmeel heb, kan ik toch ook alleen speltbloem gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Ja hoor je kunt ze ook prima van speltbloem bakken

      Verwijderen
  30. Ik ga zeker speltpannenkoeken uitproberen. Nog een tip voor een kaaspannenkoek. Meestal bak je die met de kaas er bovenop na het omdraaien. Lekker, maar lekkerder vinden wij is de pannenkoek omdraaien, op de helft kaas leggen en de andere helft er bovenop klappen. Nog een keer omdraaien om beide onderkanten te bakken en klaar. Heerlijk zachte kaas van binnen. Smakelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. hoi, ik maak mijn pannenkoeken ook altijd zo maar vervang de melk door sojadrank zonder suiker daar ik geen koemelk verdraag .

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Kun je het beslag ook een dag in de koelkast laten staan wanneer je over hebt, en volgende dag weer gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Sorry dat ik even moet zeuren hoor, maar je pannenkoeken worden er toch niet gezonder van als je biologische ingrediënten gebruikt? En spelt is alleen gezonder dan tarwe voor mensen met glutenintolerantie. Het enige dat deze pannenkoeken gezonder maakt, is als je volkoren meel gebruikt. Dan zit je eerder vol en er zitten dan gezonde voedingsvezels in.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tarwe is zo erg genetisch gemanipuleerd dat het ontzettend slecht voor je is. Spelt is een heel goed alternatief voor tarwe en nog veel minder genetisch aangepast.

      Verwijderen
  34. Bedankt voor het recept! Echt super lekkere pannenkoeken, heb ze zo al heel gemaakt. Ook met water ipv melk is heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. ik maak speltpannekoeken met water meel en eieren. zou ik dat elke ochtend kunnen ipv brood?

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ja dat zou ik ook wel willen weten!! Speltpannekoeken met water meel en eieren, zou dat kunnen ? ipv van brood eten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor Ria dat, als jij dat elke dag lekker vind. Let je op koolhydraten dan zou ik het niet aanraden

      Verwijderen
    2. Als je geen brood meer eet loop je kans op een te laag jodiumgehalte. Daarom bak ik om de dag een speltbrood, maar wel met bakkerszout. Dat bevat voldoende jodium.

      Verwijderen
    3. Als je geen brood meer eet loop je kans op een te laag jodiumgehalte. Daarom bak ik om de dag een speltbrood, maar wel met bakkerszout. Dat bevat voldoende jodium.

      Verwijderen
  37. Dankje Jacoline, hmm, ja de koolhydraten, moet ik wel op te letten ....niet zo'n goed plan dus, had ik kunnen weten. Ik eet s'morgens wel speltbrood of spelt crackers, kan absoluut niet tegen melkproducten vandaar ik het vroeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Heerlijk pannenkoekenrecept. Heb er op de camping van genoten! Had meelmix thuis al afgewogen en ter plaatse melk en eitjes gehaald. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Hoeveel pannenkoeken kun je met deze hoeveelheid maken? We zijn met z'n vijven thuis. Hoeveel zou ik dan moeten maken als ik ongeveer 8-10 pannenkoeken wil maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Hoeveel pannenkoeken kun je met deze hoeveelheid maken? We zijn met z'n vijven thuis. Hoeveel zou ik dan moeten maken als ik ongeveer 8-10 pannenkoeken wil maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Heerlijk recept, we hebben havermelk gebruikt ivm met allergie.. en agavesiroop als topping...Gesmuld #nationale pannenkoekendag

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Heerlijk. Nu ook biologische speltmeel (bloem, half volkoren en volkoren) te koop bij Lidl!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Heerlijk! Pannenkoek zijn mijn favoriet en vooral met jouw recept. Vanmiddag geprobeerd en het is de moeite zeker waard :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  44. All the tips you shared are adorable !!! Thank you.

    voyance Email

    BeantwoordenVerwijderen