maandag 29 april 2013

Van alles wat

Deze week is tijd voor vakantie. We zijn nu ook heerlijk een week op de Veluwe. Even weg van alles..... Tijd voor mijn gezin, fietsen, uitslapen en nieuwe inspiratie opdoen.
De afgelopen weken waren enorm gevuld met van allerlei en kon ik weinig tijd vrij maken om nieuwe recepten te bedenken en uit te proberen.
Vaak trok ik een zak sla open met stukje vis of vlees erbij,een snelle dressing en mijn salade was klaar.
Ook favoriet was broccoli soep of andere groene groenten soep. Even kort koken (zelfgemaakte) bouillon erbij even door de blender, scheutje room er door en klaar is je soep.


Zomaar een paar punten die ik belangrijk vind:

  • 's Morgens vroeg bewegen is het beste. Liefst voordat je gegeten hebt. Je lichaam wil dan je bloedsuikerspiegel op peil houden en heeft daar insuline voor nodig. Als je nog niets gegeten hebt maakt je lichaam insuline en gebruikt daar de opgeslagen vetten voor. Dan zul je dus afvallen. Heb je toch eerst gegeten dan zal het eerst je ontbijt gebruiken om te verbranden en daarna pas beginnen aan de overtollige vetten.
  • Sta eerder op en loop een rondje, ga op de fiets of skeelers naar je werk, stap een bushalte eerder uit of breng je kinderen lopend naar school. Zo kun je al heerlijk goedkoop gesport hebben. En begin je je dag fris en soepel.


  • Drink water de hele dag door. Zeker nu het zonnetje weer meer gaat schijnen. Ga nooit weg zonder een flesje water in je tas.


  • Zorg voor variatie in je voeding. Variatie is het sleutelwoord tot succes. Door te variĆ«ren zorg je niet alleen voor dat je lichaam alle belangrijke voedingsstoffen binnen krijgt, je houdt ook je eetpatroon levendig. Saaie maaltijden zijn verleden tijd.


  • Kook en vries in. Kook eens een keer extra en vries het in. Zo heb je altijd een makkelijke en snelle maaltijd bij de hand voor als je geen zin hebt om te koken.
  • Bij ons is steevast de vrijdag restjes dag. Ik vind het heerlijk dan weet ik van te voren al dat ik nooit lang in de keuken hoef te staan. Alle restjes gaan dan op, zo hoef ik niets weg te gooien en dat bespaart weer.


  • Check weer eens je voorraadkast en koelkast. Kijk of er toch is ligt wat niet past bij een gezonde levenstijl. Een pakje of zakje, koekjes, een zak snoep......gooi of geef het weg. Zorg voor een goed gevulde fruitschaal, noten binnen handbereik en een trommel vol speltkoekjes, groene en verse groente in de koelkast.  En je kunt er weer tegen aan!


3 opmerkingen:

  1. Die onderste foto is leuk gedaan, wat is het? Geniet van je vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kim, die foto plaatste ik al eens op Facebook. Het zijn tomaatjes gevuld met roomkaas. Het staat leuk maar ze zijn ook nog eens heel lekker.

      Verwijderen
  2. Geniet van je vakantie.. Ik ga over een week of 2 pas..

    Ik red het simpel weg niet om voor het ontbijt bewegen..ik word vrijwel altijd met honger wakker.. waarschijnlijk doe ik 's avonds iets niet goed, dat merk ik in de ochtend.. dus ik ontbijt als een koning en 's avonds minder.. al snap ik wel waar het zo goed.. op vakantie lukt me dat wel :S

    BeantwoordenVerwijderen