donderdag 4 april 2013

Vezel cracker met komkommersalade


Vezel cracker met komkommersalade


Dit is een eenvoudige, lekkere en goedkope cracker en ook nog eens koolhydraatarm en vezelrijk! Nu wat wil je nog meer? Lekkere frisse komkommersalade er op en je lente lunch is klaar. Moet alleen nog een beetje het weer mee werken.. maar dat komt vast goed.
O ja, ik strooide er aan de bovenkant nog wat sesamzaadjes overheen, geeft net even een ander smaakje er aan.


Ingrediënten
Recept printen
  • 200 gram water
  • 15 gram roggemeel (spelt)
  • snufje zout
  • 85 gram tarwezemelen

Bereiding
  1. Verwarm de oven voor op 180 graden
  2. Roer alle ingrediënten door elkaar 
  3. Spreid het uit op een bakplaat met bakpapier. Goed aandrukken! Totale dikte ongeveer 0,5 cm
  4. Maak met een scherp mes alvast een inkeping zodat je ze makkelijk in stukken kunt breken.
  5. Bak de crackers 30 minuten
  6. Na 30 minuten de crackers los maken en omdraaien. Bak ze nu nog een minuut of 8. 
  7. De crackers zijn klaar als ze helemaal droog en krokant zijn.
  8. Als ze afgekoeld zijn kun je ze het beste bewaren in een goed afsluitbaar trommeltje. Ze blijven dan weken lang goed.
Dit recept is voor Gok: groen
Het recept kom oorspronkelijk uit het kookboek van Yvonne Lemmers 


Recept voor de frisse komkommersalade


Ik maak deze salade met Griekse yoghurt, maar kwark of uitgelekte yoghurt is ook prima.
Deze salade is lekker op je cracker, boterham, toastje of als dressing door je sla.

Ingrediënten
  • 1/4 komkommer
  • 200 gram Griekse Yoghurt
  • 1 augurk
  • 1 flinke eetlepel mayonaise
  • verse peper

Bereiding
  1. Was de komkommer en halveer deze. Haal met een lepel de zaadlijsten er uit. Zo word je salade minder vochtig.
  2. Schaaf de komkommer in hele dunne plakjes
  3. Snijd de augurk heel fijn
  4. Meng dan alle ingrediënten door elkaar en op smaak brengen met wat peper.

Dit recept is voor Gok: groen




13 opmerkingen:

  1. Jam,jam weer iets om te proberen.. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb de salade gister gemaakt. Hij is werkelijk heerlijk. Alleen nu lees ik dat er ook een augurkje inmoest..ben ik helemaal vergeten! Mij vezelcrackers had ik al gebakken met (zwarte) sesamzaadjes erin..mmm

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Jacoline,

    Wat een super-recepten op jouw blog. Sinds ik GOK, maak ik er minstens 2 per week en allemaal even lekker, bedankt! Deze crackers lijken me ook heel makkelijk en lekker. Weet jij of je er 1 of 2 mag nemen voor een groene maaltijd?

    Groetjes,
    Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mieke, dank je wel! Van deze crackers mag je er 2 per groene maaltijd

      Verwijderen
  4. kun je het roggemeel door normaal speltmeel vervangen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ze zagen er super lekker uit.. en smaken lekker.. maar ze waren wat taai.. ga het snel weer proberen alleen dan die met pitten, kan ik daar het roggemeel ook weer vervangen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Willeke, ja hoor dat kun je vervangen. Taai, dat zou kunnen duiden op het feit dat ze nog niet volledig droog gebakken zijn. Ze horen helemaal bros te zijn.

      Verwijderen
  6. Vandaag weer gemaakt, ze zien er veel beter uit.. dit keer wel die met zaden gemaakt. Ik ga ze morgen proberen, heb al wel gemerkt dat ik er voldoende op moet drinken anders slaat de boel op slot..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo,
    Ik heb deze crackers vandaag gemaakt.
    Deze dagen ga ik starten met gok, erg fijn dat ik je website heb ontdekt!
    Ik ben echt benieuwd of het me gaat lukken.
    Voor morgen heb ik een vracht eten klaar staan om mee te nemen naar mijn werk, vind het nog lastig en ben bang dat ik te weinig bij heb en dus honger krijg.
    Ik ga nog even verder neuzen naar andere recepten.
    Groetjes Carla

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hoi jacoline,
    hoeveel crackers haal je uit dit recept?

    groetjes anita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Jacoline,
    Ga vandaag komkommersalade proberen. Maar alleen vraag ik me af of de augurkjes uit bokaal mogen zijn (met azijn) of vers uit de tuin?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Your site is wonderful! I wish you a very good continuation.

    voyance rapide gratuite en ligne

    BeantwoordenVerwijderen