woensdag 18 juni 2014

Zelfgemaakte mayonaise

Zelf mayonaise maken is niet moeilijk. 

Ingrediënten
Recept: printen
  • 2 biologische eidooiers
  • 300 ml olijfolie of zonnebloemolie
  • 2 theelepels mosterd
  • 2 eetlepels wijnazijn
  • snufje zout en peper
  • 2 knoflookteentjes
Bereiding
  1. Doe de eidooiers in een kom en mix 1 eetlepel wijnazijn en 1 theelepel mosterd er doorheen
  2. Blijf mixen en voeg nu scheutje voor scheutje de olie toe, echt in kleine druppeltjes. Ik schenk een heel klein beetje en mixen het er dan door heen, daarna weer een klein beetje olie en weer alles er doorheen mixen, zo voorkom je dat het gaat schiften
  3. Blijf mixen totdat je een dikke gladde massa krijgt
  4. Wanneer je ongeveer 1/3 van de olie er doorheen hebt gemixt kun je de resterende olie in een heel klein straaltje toevoegen
  5. Roer er de overige mosterd en azijn doorheen en breng het op smaak met wat zout en peper
  6. Voor knoflookmayonaise rasp je 2 knoflookteentjes en roer deze door de mayonaise.
Als de mayonaise te dik is voeg dan een klein scheutje water toe totdat je de gewenste dikte hebt.
De mayonaise bewaren in een afgesloten bakje in de koelkast.






2 opmerkingen:

  1. Hoi Jacoline, hoe komt het dat ik deze mayonaise niet lekker vind? Heel erg scherp en wel heel veel olie? Staat er niet een foutje in het recept? Of heb ik me altijd verwend met de E-nummerrijke mayonaise uit de supermarkt? Bedankt voor al je recepten, ik raadpleeg heel veel. En vooral het speltbrood is heerlijk en makkelijk om te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sorry Jacoline, zonder dat het gaat schiften is het ook van belang om lang te kloppen. Ik heb een ander recept gezien waar ook de eiwitten erbij gedaan worden. Ik heb alles in de blender gedaan, na 5 minuten heerlijke mayonaise. 1 theelepel mosterd vind ik genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen