zaterdag 8 november 2014

Spelt mueslibrood


Spelt mueslibrood


Afgelopen week heb ik 5 dagen in het ziekenhuis gelegen, gelukkig ben ik nu weer thuis maar wel met een heel pakket aan morfine en andere pijnstillers. Helaas, voorlopig ben ik  niet zoals ik graag zou willen zijn. Verdere behandeling is in de komende weken nodig. Wat was ik blij dat ik nog een halfje van dit mueslibrood had liggen. Zo kon ik gelukkig in het ziekenhuis wat gezond snoepen.... want de ziekenhuis maaltijden....brrr. Het enige dat nog meeviel was het ontbijt, volle yoghurt met biologische muesli en in die 5 dagen 1x een gekookt ei.

Gelukkig had ik dit recept nog liggen. Een verrukkelijk spelt mueslibrood. Heerlijk stevig, pure smaken,
gewoon gezond en ideaal om mee te nemen. Normaal moet brood rijzen en neemt het tijd in beslag, maar dit mueslibrood niet, binnen 5 kwartier heb je een heerlijk brood!

Geniet er van!

Ingrediënten

  • 50 gram havermout vlokken
  • 2 eetlepels havermout vlokken
  • 300 ml melk
  • klein beetje roomboter
  • 240 gram speltmeel
  • 1 1/2 theelepel bakpoeder
  • 1 theelepel kaneel
  • 3 eetlepels honing of appelstroop
  • 1 ei, los geklopt
  • 125 gram krenten / rozijnen
  • 50 gram gedroogd fruit bv appeltjes of abrikozen (of gewoon niets)
  • 5 el grof gehakte amandelen
  • brood / cakebakvorm 9 x 21cm

Bereiding
  1. Doe de havermout in een kom en schenk er de melk over en laat het 30 min staan.
  2. Verwarm de oven voor op 180 graden
  3. Vet een cakevorm in met een beetje boter en leg op de bodem een klein velletje bakpapier
  4. Voeg dus na 30 min alle andere ingrediënten in de kom  
  5. Roer het geheel door elkaar met een vork
  6. Schep het mengsel in de vorm en strijk de bovenkant glad en bestrooi het met 2 eetlepels havermout
  7. Bak het mueslibrood 45 minuten of tot het goed gaar en bovenop bruin
  8. Laat het brood wat afkoelen in de vorm, stort het brood dan op een rooster, verwijder het bakpapier en laat het brood helemaal afkoelen.
  9. Ik bewaar het brood gewoon in de bakvorm zonder enige afdekking, ongeveer 5 dagen

Eet smakelijk!



26 opmerkingen:

  1. lijkt me heerlijk, wat voor havermout gebruik je? de vlokken of de gemalen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sterkte met je herstel! Dit recept ga ik vandeweek even uitproberen. Wie weet weer iets wat op ons lijstje erbij kan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ziet dat er lekker uit! Die komt op m'n probeerlijst. Beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze is echt heerlijk! Vanmiddag gebakken en net vast even een stukje geproefd. Absoluut een aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hij is heerlijk, ik heb hem met speltdruivenpittenmeel gebakken en met abrikozen er door, de ongezwavelde mmmmmmmet geitenkaas of met boter heerlijk blijvertje :),

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat vervelend dat je zoveel pijn hebt, sterkte! Brood ga ik meteen proberen, ik ben dol op dit soort tussendoortjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. een heerlijk brood. weer eens verandering van brood. Erg lekker

    BeantwoordenVerwijderen
  8. sterkte! mijn brood was niet gaar enig idee wat ik verkeerd heb gedaan
    gewoon netjes 180 graden 3 kwartier en mijn oven gaat vrij snel altijd...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ook bij mij was hij niet gaar ik ben benieuwd naar de reactie

      Verwijderen
    2. He jammer dat het niet gaar is geworden. Ik denk toch dat het aan de oventemp of de lengte van het bakken. Ik heb dit brood al denk ik 30 x gebakken en nog nooit mislukt. Snap het wel dat het bale is.

      Verwijderen
  9. Hoi Jacolien,

    Ik hoop dat je inmiddels weer wat bent opgeknapt! Heb dit brood net uit de oven gehaald en de geur is in elk geval heerlijk. Nu wachten tot hij iets is afgekoeld en dan proeven. Ik had nog tutti frutti liggen en pistachenoten die op moesten. Deze erdoor gedaan i.p.v. amandelen. Ben erg benieuwd en laat je weten hoe de smaak is.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb dit brood gisteren gemaakt en het is heerlijk! Dankjewel voor het recept.
    Groetjes, Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Jacolien,

    Hoop dat het nu beter met je gaat.
    Dit brood nu voor de tweede keer gebakken en hij is verschrikkelijk lekker. MMMM.
    Bedankt voor je lekkere recepten.

    Groetjes Diny de Graaf

    BeantwoordenVerwijderen
  12. heb dit brood al meerdere keren gebakken, maar kan ik de spelt vervangen door ander meel , bv amandel, boekweit of soja , misschien gemengd met tarwe gluten

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gisteren dit brood gebakken, het is erg lekker en alweer bijna op!
    Bedankt voor alle lekkere recepten en sterkte met herstellen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heeerlijk!! 1 eetlepel appel-peren stroop vond ik meer dan genoeg. Zeker voor herhaling vatbaar, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Echt een verwen broodje . Ook ik vond 1 lepel stroop erdoor genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Jacoline, het brood staat in de oven. Heb er zin in!
    Maar ik ben erg benieuwd hoe het met je gaat? Veel beterschap gewenst!
    groetjes Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dit brood is denk ik het 10e recept van je wat ik maakte en ook dit is heerlijk! Ook mijn vriend is fan! We denken dat het ook erg lekker is met een stukje kaas er op, als borrelhapje. Ik heb het gedroogde fruit vooraf geweld trouwens. anders worden rozijnen etc. soms te hard in de oven is mijn ervaring.


    Hoe is het nu met je? Beterschap en we (je fans) hopen snel weer iets van je te horen!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Jacoline,
    Ik ga voor het eerst een recept van je uitproberen!
    Van een vriendin kreeg ik vorige week een zelfgebakken broodje van half rogge- half spelt-meel. Het was lekker, maar ik miste een beetje bite en ben net even gaan googelen om te kijken naar recepten met noten of zo. Toen kwam ik hier terecht. Ik zal gauw laten weten of het allemaal gelukt is en hoe het broodje straks uit zijn vorm is gekomen (gaar! hoop ik!).
    Dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Jacoline,

    wat een superlekker en makkelijk recept! Zodra ik eentje gemaakt had was ik verkocht.. Nu wil ik altijd eentje in huis hebben.

    Een resultaatje kan je hier zien: http://tattewatteke.blogspot.be/2016/04/bakken-spelt-mueslibrood.html

    Heb naar jou blog doorverwezen voor het recept!

    Bedankt om dit recept te delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik las dat je haver altijd minimaal 8 uur moet laten weken in water i.v.m. het fytinezuur. Is dit waarom jij het 30 minuten in melk laat staan? Of los ik dit probleem anders op?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Was goed van smaak maar heel droog, hoe komt dit ?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik maak dit brood al jaren, zo lekker is het….

    BeantwoordenVerwijderen